Gode råd til dig med søvnapnø

Dem, som allerede har fået diagnosticeret søvnapnø, kender alt til søvnapnøs symptomer og konsekvenser heraf. Der er af den grund ikke behov for at blive mindet om alle de problemer, som søvnapnø medfører, da der i stedet er behov for at fokusere på, hvordan man på bedste vis bliver fri for søvnapnø og dens symptomerne samt konsekvenser.

1. Forebyg mod forværring af sygdommen
Efter diagnosticeringen af søvnapnø har du højst sandsynlig fået tilrettelagt en individuel behandlingsplan, så du kan mindske sygdommens symptomer og de medfølgende konsekvenser. I den forbindelse bør du også huske på, at det er muligt at forebygge mod forværring af sygdommen ved at undgå nogle af de risikofaktorer, som forværrer sygdommen. Det er svært at opveje for de anatomiske og fysiologiske udfordringer, som kan være årsag til søvnapnøen, men du kan med fordel undgå alkohol og forskellige former for beroligende medicin, da disse i høj grad kan provokere søvnapnøen. Kontakt dit nærmeste søvnlaboratorie for at få lavet plan for forebyggelse af søvnapnø, så du mindsker risikoen for, at sygdommen forværres.

2. Tilpas din hverdag til din sygdom
Det er utrolig vigtigt, at du tilpasser din hverdag, så du er i stand til at komme igennem hverdagens gøremål på trods af søvnapnø og dens konsekvenser. Du kan derfor eksempelvis sørge for at tilrettelægge din dag, så du har tid til at slappe af. Søvnapnøs medførte søvnmangel gør dig træt, og hukommelsesproblemer samt koncentrationsbesvær kan gøre det svært at komme igennem en almindelig arbejdsdag. Prøv derfor i så høj grad som muligt at få lov til at holde pauser undervejs, da din krop ikke er i stand til at holde et almindeligt energiniveau.

3. Informer dine pårørende om sygdommen
De mange fysiske konsekvenser af søvnapnø betyder, at der typisk også vil opstå psykiske konsekvenser som følge af sygdommen. Dette drejer sig eksempelvis om øget irritabilitet og nedstemthed. I værste fald kan søvnapnø medføre depressioner. For at imødekomme de psykiske konsekvenser af søvnapnø er det derfor en god idé at informere de pårørende om, at du lider af søvnapnø, da de således vil være i stand til at hjælpe dig samt have større forståelse for et eventuelt mangel på mental overskud.

4. Tag dine sikkerhedsregler
Som du nok allerede ved, så bliver dit kørekort midlertidigt frataget, når du bliver diagnosticeret med søvnapnø. Med søvnapnø er det ikke forsvarligt at køre bil grundet trætheden og koncentrationsbesværet. Du kan dog heldigvis hurtigt få kørekortet igen, når du modtager en succesfuld snorkebehandling, så du ikke længere mister din nattesøvn. Alle personer med søvnapnø bør derfor tage sine sikkerhedsregler. Dette er både med henblik på trafiksikkerheden samt for dit eget helbreds skyld.

Søvnlab
Vester Voldgade 86
1552 København V
78 77 16 45

Categories: angst, gode råd, snorkebehandling, snorken, søvnapnø, søvnmangel